Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

– Tusen takk til alle våre kunder

Annonse fra Toyota Bilia Tønsberg-Horten

Toyota Bilia Tønsberg - Horten er størst på personbil i sitt distrikt. De takker trofaste kunder og gode ambassadører som bidrar til å gjøre Toyotas selvladende hybrider til bestselgere.

– Det er helt fantastisk å se på oversikten over mestselgende biler i distriktet, sier Robert Smeby, salgs - og markedsdirektør ved Toyota Bilia Tønsberg og Horten. 

– Tusen takk til alle våre kunder!

En anelse ydmyk kan han telle fire selvladende hybridbiler på topp 10-listen; Yaris, C-HR, Rav4 og Auris. Tallene er hentet fra statistikken til Opplysningsrådet for Veitrafikken. 

– Egentlig er det topp 9-listen der Auris-en er plassert, sier han lurt. 

Men han legger heller ikke skjul på. 

– Dette hadde vi ikke klart uten kunder som kommer igjen, som anbefaler oss til andre og forteller om kvalitetsbilene vi har. Og som velger tryggheten av en selvladende hybrid, understreker han. 

Robert Smeby, salgs - og markedsdirektør, ved Toyota Bilia Tønsberg - Horten er takknemlig og stolt av at de størst på personbiler i distriktet. (Foto: Siw M. Myhre)

Nye lokaler på Sem

Etter mange år i bortgjemte lokaler på Sem, flyttet Toyota Bilia Tønsberg for to år siden til et 4.500 stort nybygg ved Jarlsberg travbane. Her huses en butikk for Toyota og en for Lexus, dekkhotell for 6.000 biler, stort nytt verksted, vaskehall og skadesenter. Nå har de to flotte bilanlegg i Tønsberg og Horten, og de er desidert størst i regionen Tønsberg - Nøtterøy - Horten på personbil. 

Og her er det bilhjelp å få fra A til Å. 

– Innad har vi en kultur for å jobbe sammen med kundene og vise dem respekt. Det tror jeg er hovedårsaken til at vi gjør det så bra her i distriktet, sier Robert. 

Og både Google - og Facebook-anmeldelser bekrefter at folk setter stor pris på servicen de tilbyr med gode tilbakemeldingerog mange stjerner: 

«Knallbra sted! Altid serviceinnstilte, humørglade mennesker som tar deg godt imot. Anbefales på det sterkeste» 

«Fantastisk service på skadeavdelingen i dag. Takk for hjelpa så langt.»


Dette er Toyota Hybrid:

• Toyotas hybrider kombinerer sømløst en effektiv bensinmotor, en elektrisk motor, en generator og en batteripakke.

• Hybrid handler om å lagre energi for å øke effektiviteten til bensinmotoren.

• Bilene kan kjøre på bensinmotor alene, elektrisk motor alene, eller med en kombinasjon av begge - bilen velger dette automatisk.

• Batteriet blir ladet automatisk, ved bremsing og under kjøring.

• Lagret batterienergi brukes ved akselerasjon og kjøring i bratte bakker, da bensinmotoren er på sitt minst effektive.

• Bensinmotoren kobler seg av ved korte stopp i trafikken, som ved et lyskryss.

• Bensinmotoren kobler seg også av i fart, slik at ca. 20-50 prosent av kjøreturen foregår uten forbruk fra bensinmotoren.

Summen av alt dette blir spart drivstoff og lavere utslipp. Hybrid er ca. 30 prosent mer effektiv enn tilsvarende motor uten hybrid.

Bilkunnskap inn i fremtiden

Det er en jungel av biler der ute, ikke minst, ny teknologi, som er vanskelig å forutse hvordan vil gå. For mange kan et nytt bilkjøp være forvirrende. 

– Derfor tror jeg mange velger selvladende hybrider fra Toyota. Dette er biler vi har utviklet i 20 år, som er trygge - og ikke minst miljøvennlige. Jeg tror ved bilkjøp i dag, er det viktig å tenke langsiktig. forteller Robert. 

Og det er også Toyotas mantra - at deres biler er et valg for fremtiden med en teknologi som er verdensledende. 12 millioner hybridbiler er solgt på verdensbasis. Og miljø er en topprioritet. 

Siste undersøkelse fra tyske ADAC (Allgemeine Deutsche Automobil-Club e.V) – som er Tysklands og Europas største bilistorganisasjon med mer enn 18,5 millioner medlemmer - viser at Toyotas hybridbiler kommer høyt opp på listen over de mest miljøvennlige bilene. 

C-HR - design som begeistrer

Selv om Toyota er kjent for sine kvalitetsbiler, er de ikke redd for å utfordre og sette sine biler på kartet. Den spreke crossoveren Toyota C-HR Hybrid er et godt eksempel på det. Den har tatt bilmarkedet til nye høyder med en ny og forfriskende design. Med sine futuristiske linjer, er dette en bil som blir lagt merke til ute på landeveien. 

- Dette er en bil som appellerer til alle, unge som gamle, og den har bidratt til at Toyota holder seg i teten i det norske bilmarkedet. Den ser sporty ut, er rask og har en mer effektiv elmotor som lader raskere. C-HR ble lansert i 2017, og i dens første år på markedet var den blant de ti mest kjøpte bilmodellene i Norge, forteller Robert. 

Helt i toppen på kundetilfredshet

Men de kan slå seg på brystet over å komme høyt på flere lister. Toyota har hele veien kommet godt ut på kundetilfredshet, blant annet på Norsk kundebarometer. 

– Vi måles på alt vi gjør, og når det kommer til kundetilfredshet er det på en skala fra 1-100. Sist scoret vi 98. Det er vi kjempefornøyd med, og vi jobber hardt for at alle som kommer innom oss skal være fornøyde, understreker Robert. 

Så hvordan skal dere holde posisjonene deres i Tønsberg-Horten-området?

– Vi skal fortsette den gode jobben med å yte service og vise respekt til alle som kommer innom. Også har vi knallsterke biler av høy kvalitet, som stadig videreutvikles. 

Mange lurer nok på om Toyota kommer til å komme med et helelektrisk alternativ?

–Ja, det gjør vi. Men den kommer når vi syns den er bra nok, og den vil bli en gamechanger innenfor teknologien, sier han hemmelighetfullt.


Toyota Bilia Tønsberg er forhandler av Toyota og Lexus. De holder til i helt nye, moderne lokaler på Jarlsberg travbane, og tilbyr flere tjenester under samme tak; salg, verksted, lakk og karosseri, samt dekkhotell. Toyota Bilia Horten holder til i nytt, moderne bygg i Linden Park, og kan tilby en flott salgshall, samt verksted, oppretting, bilpleie og dekkhotell. 

Toyota Bilia Tønsberg - Horten er størst på personbiler fra Tjøme til Sande. Toyota er verdensledene på hybridteknologi med 20 års erfaring, og har solgt 12 millioner hybridbiler på verdensbasis. 

Redaksjonen i Tønsbergs Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet