Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Avduker Honda-stjerne i ny drakt

Annonse fra Mobile Jarlsberg AS

Mobile Jarlsberg presenterer verdens mest solgte SUV i ny, lekker design og med teknologiske nyvinninger du tidligere kunne drømme om. Her får du en liten smakebit.

Under en rød duk hos Mobile Jarlsberg gjemmer det seg en verdensnyhet som nå blir presentert for Vestfolds befolkning. Den nye Honda CR-V. 

– Dette er verdens mest solgte SUV og nå kommer 5. generasjon i helt ny drakt, forteller Tom Willy Andersen, salgssjef ved Mobile Jarlsberg. Smilet er stort og stemningen er på topp. Dette har alle hos Mobile Jarlsberg gledet seg til. 

Honda CR-V - kvalitetsbil hele veien

– Den nye CR-V er tilpasset tiden med det utstyrsnivået folk forventer og litt til. Dette er en bil som vil fange interessen din, både på grunn av sitt nye, sporty utseende, den praktiske teknologien og, ikke minst, at Honda er størst på motor i verden. En utrolig allsidig bil - og nå får du den også som sjuseter, forteller Tom Willy, og letter litt på det røde sløret. 

Linjene hos CR-V er modernisert, interiøret er strømlinjeformet og detaljrikt, nye seter og et oversiktlig dashboard. Ny, kraftig 1.5 liters bensinmotor på 193 hk tar deg enkelt dit du vil. Det er bare å sette seg bak rattet og nyte.

– Jeg har fulgt denne bilen siden den første kom i 1997. Det har vært en kvalitetsbil hele veien. Og navnet Honda CR-V klinger godt. Dette er en bil folk har tillit til, understreker Tom Willy.  

Med firhjulsdrift, lavt støynivå og hjelpsom teknologi, som blindsonevarsling, overvåking av kryssende trafikk (CTM), Adaptive Cruise Controll og bryter for nødandrop, er du klar for alle norske veieventyr. 

Mobile Jarlsberg er din Honda -, Citroën -, Nissan - og bruktbilforhandler i nordre halvdel av Vestfold. Du finner et stort utvalg og gode tilbud på nye biler. I den 2000 kvm store bruktbilhallen er det til enhver tid 70 - 80 bruktbiler. Mobile Jarlsberg er autorisert merkeverksted for Honda, Citroën og Nissan. De tar også reparasjoner, service og EU-kontroll på alle bilmerker. 

6000 kvm med bil for enhver 

I de flotte lokalene på Sem dekker Mobile Jarlsberg etterspørselen etter Honda, Nissan og Citroën i hele nordre halvdel av Vestfold. Her er det 6000 kvm med nybil, bruktbil og bilhjelp - som service, EU-kontroll og reparasjoner på alle bilmerker.  

—Vi er en komplett bilforhandler. Her har vi også egen hurtiglader, om du trenger det, understreker Tom Willy. 

Mobile Jarlsberg er for mange kjent som Vestfold Auto. Den ble startet allerede i 1948 og er en hjørnestein av Vestfolds bilforhandlere. I 2014 flyttet de til nye lokaler og i februar 2018 byttet de navn til Mobile. Mobile-konsernet har 33 bilforhandlere spredt utover Øst - og Vestlandet, og er en av de ledende bilaktørene i Norge. 

Leverer Nissan Leaf på kort tid

Og Mobile Jarlsberg huser mang en bilgodbit i de romslige lokalene. Her finner du selvsagt også Norges mest solgte elbil; Nissan Leaf. I 2018 fikk den et friskt nytt utseende, som Norges befolkning rett og slett har omfavnet. 

– Det har vært helt fantastisk hvordan denne bilen har blitt tatt imot. Og hos oss kan vi nå levere Leaf raskt. Bestiller du i dag, har du den på en drøy måned, sier Tom Willy. 

Nylig tok Nissan elbilene sine ett stykke lenger og lanserte e-NV200 - en elektrisk flerbruksbil. 

– Denne er helt super for håndverkere, som enkelt kommer seg til og fra Oslo på én lading. Samtidig kan den leveres som 7-seter og er derfor også en praktisk familiebil. 

Nye C4 Cactus har fått nytt, sporty utseende og satser sterkt på kjørekomfort. Velg mellom 31 fargekombinasjoner. (Foto: Siw M. Myhre)

En «genistrek» på lur

Er du ute etter en bil som syns på veien, finner du en fransk frekking på lur - Citroën C4 Cactus - kjent for sitt spennende design.

– Cactus kom i ny utgave i mai 2018. Her er det kjørekomforten i en kul bil som står i fokus, forteller Tom Willy. Nye seter med Advanced Comfort og fjæring med Progressive Hydraulic Cushions, gjør kjøreturen usedvanlig behagelig. De klassiske rillene på døren er flyttet lenger ned, og nye Cactus har fått seg en liten facelift. Og med Apple Carplay - kan du sette på favorittmusikken og cruise avgårde. 

Og er du på jakt etter en bil i favorittfargen. Tja, Cactus byr på 31 ulike fargekombinasjoner. Velg i vei!

– I mars i år fikk den terningkast seks i VG med tittelen «Genistrek». Og det er den, smiler salgssjefen.  

Bruktbilselgere Morten Aasgaard (foran) og Geir Westnes ønsker velkommen til bruktbilhandel i den 2000 kvm store bruktbilhallen. (Foto: Siw M. Myhre)

Bruktbilhall på 2000 kvm

Ingen i distriktet kan måle seg med bruktbilhallen til Mobile Jarlsberg. Du trenger ikke være redd for dårlig vær, snø og kulde. Den er på 2000 kvm og innendørs. 

Til enhver tid står 70-80 biler klare for nye eiere, og her er det bruktbil for enhver. 

– Vi selger 600 bruktbiler i året. Her kan du gå rundt og kikke i den store utstillingshallen og bli godt kjent med bilene, slik at du finner akkurat den du vil ha. At hallen er innendørs er en gode - både for oss og våre kunder. Du trenger ikke grave frem bilene på vinteren, for å si det sånn, humrer Tom Willy. 

I disse dager er det lett spenning i luften. Tom Willy lar hånden hvile på den røde duken med en ny Honda CR-V på lur, og inviterer inn til Mobile Jarlsberg for å finne bilen, som passer akkurat deg. 

Redaksjonen i Tønsbergs Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet