Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

En bilforretning utenom det vanlige

Annonse fra Bilhuset AS

Det er ikke alle som tilbringer hverdagen i selskap med en Porsche Panamera Sport Turismo E-Hybrid, med alt tenkelig og utenkelig utstyr. Eller Mercedes-Benz C43 T 4Matic og BMW X5 med sportsseter i skinn og panorama glass soltak. Bilhuset AS Tønsberg er en drøm for de liker fart og lekre biler.

Adresse
Åshaugveien 39, 3170 Sem (Ved innkjøringen til Biltilsynet).


Åpningstider
Mandag – torsdag: 09:00 – 17:00
Fredag: 09:00 – 16:00
Lørdag: Etter avtale

Jørn Holm har alltid hatt en brennende interesse for biler. Etter 35 år i bransjen har han prøvekjørt, importert og solgt de aller fleste bilmerker. Siden han startet Bilhuset AS i 1998, har fokuset blitt rettet mot BMW, Mercedes, Audi og Porsche.

– Jeg tilbrakte mine første år i Ford da jeg jobbet for min svigerfar da jeg var i begynnelsen av 20-årene. Det ble noen år der før jeg gikk over til Opel. Jeg har drevet Bilhuset AS siden 1998, som jeg startet sammen med Geir Bergheim, under navnet Norwegian Trade Group (NTG AS). Så kjøpte jeg ut Geir, nye eiere kom inn, som også er blitt kjøpt ut. Nå er jeg eneeier, sier Holm.

Den erfarne bilforhandleren forteller at det er hektiske perioder, men det er akkurat slik han vil ha det. Holm har alltid hatt en dragning mot bil, og synes det er en spennende bransje. Interessen for bil har ligget i blodet fra tidlig morgen. Ingen tvil om at han brenner for alt som er relatert til bil.

Bilhuset AS er en bilforretning basert på import, som er hovedinntjeningskilden. De er best på Porsche, Mercedes, Audi og BMW.

– Holder man seg til ett lite segment så blir man god på dette. Vi har truffet rett med å satse på de fire merkene, forteller Holm.

Ønsker du et annet bilmerke enn de fire nevnte, gjør Bilhuset AS sitt ypperste for å oppfylle din bildrøm. Gjennom et unikt leverandørnett i Europa, som alle er kvalitetstestet, har Bilhuset AS svært gode muligheter til å skaffe den bilen du ønsker.

Alle bilene som ankommer Bilhuset AS gjennomgår omfattende tester før de leveres til kundene. Testene utføres på merkeverkstedet. Dette gir en trygghet for bilens tilstand, og Bilhuset AS kan dermed gi inntil 3 års garanti.

– Når man kjøper en garanti fra Porsche, så må bilen inn til Porsche for en såkalt 3-punkts sjekk. Kostnaden dekkes av oss. Finnes det feil og mangler etter denne testen er utført, dekkes vi oss reparasjoner. Først når bilen er i stand, kan vi tegne en garanti på bilen, forklarer Holm. 

Jørn Holm er omgitt av bilmerker som Porsche, Mercedes, BMW og Audi. Han trives godt i jobben hvor han kan oppfylle bildrømmen til Tønsbergs innbyggere.

En rekke bileventyr

Kundegruppen er i hovedsak et voksent publikum. Holm forteller at ved to anledningen i sommer hadde han to trofaste kunder som begge skulle ha Mercedes Cabriolet. Én av kunde var vel 75 år og som har kjørt Mercedes i over 30 år. Nå skulle han "bare" bytte inn den han hadde med en Mercedes C43 Cabriolet.

– Den andre bilen var en Mercedes SL63 AMG Cabriolet med 560 hestekrefter. Bilen var hans hustru, og både herr og fru er over 70 år. Han brukte fem minutter på å bestemme seg. Hos oss fant han riktig bil til rett pris, smiler Holm.

I løpet av sine mange år i bransjen, har Holm fått være med på en rekke spennende bileventyr. På begynnelsen av 2004 ble NTG AS (Nå Bilhuset AS) importør av Koeningsegg, som per dags dato leverer verdens raskeste serieproduserte sportsbil. Her ble NTG AS sittende med 95 000 aksjer. Den første bilen de fikk levert til Norge var en CCR – med imponerende 806 hestekrefter, og en lekker oransje lakk. Den oppsiktsvekkende bilen var på utstilling på Øvrevoll, så videre til Genéve før omvisningen ble avsluttet i Grimaldi Forum i Monaco. Sportsbilen endte til slutt opp på et slott utenfor Toulouse i Frankrike. Eieren, en multimillonær fra Skien, ønsket at bilen skulle bli en del av museet, hvor den står side om side med Pagani, Ferrari, Lamborghini, Aston Martin, Maserati med flere. Til sammen inkluderer samlingen over 100 biler. 

Det mangler ikke på hestekrefter under panseret på dette lille fartsvidunderet

Oppfyll bildrømmen

– Vi har også hatt en svart CC8S, som en NRK-profil skulle testkjøre i 2003. Drømmen hans var å få prøve hvordan det var å kjøre i 300 km/t. NRK fikk innvilget tillatelse fra Samferdselsdepartementet om å kjøre på Torp flyplass, sier Holm.

Holm og kollegaen sørger for at farstmonsteret CC8S blir fraktet til flyplassen. På flyplassen ble de møtt av flere utfordringer: Flystripen var klissvåt på grunn av nattdugg, og maskiner ble brukt for å tørke opp. Når flyene lander legges det igjen masse gummi på stripa, som igjen medfører glatt bane.

– Jeg sier til sjåføren at vi ikke tør å la ham kjøre bilen på slikt føre. Biltilsynet hadde regnet ut bremselengden på dette føret om han oppnådde 300 km/t. Utregningen viste at han aldri greide å stoppe bilen før banen var slutt. Dermed var beslutningen tatt om at kjøringen var avlyst. Han truet med søksmål, forteller Holm.

– Vi vurderte situasjonen slik at ikke ønsket å risikere at en så dyr bil skulle ende som vrak forbi en mann skal oppnå 300 km/t, legger Holm til med et smil.

Holm selv kjører en Range Rover Sport, en praktisk bil for fjellturer, hytteturer og kjøring i hverdagen.

– Det er nok ikke den mest spennende bilen, men det er god å ha til allsidig bruk, sier han.

Men Holm innrømmer gjerne at når det dukker opp gromme bilder så tar han seg en kjøretur eller to. Det er jo viktig å kjenne produktene man selger!

Rykker det litt i fartsfoten, og du ønsker å oppfylle gutte- eller jentedrømmen om en bil som skiller seg litt ut, ja da er Bilhuset AS Tønsberg rett sted. God plass, komfort og drivstofføkonomi kan ikke være en prioritert. I stedet får en lekker bil med særegne kjøre- og bremseegenskaper, lav vekt og høy effekt. Her er det kjøreopplevelsen som står i sentrum!  

Bilhuset AS

• Bruktbilforhandler med fokus på Audi, BMW, Land Rover, Mercedes og Porsche.
• I tillegg til å skaffe biler på bestilling, har vi til enhver tid et godt utvalg av biler på lager.
• Gjennom vårt unike leverandørnett i Europa som er kvalitetstestet av oss, har vi svært gode muligheter til å skaffe deg den bilen du ønsker.
• Alle våre biler gjennomgår en omfattende test. Dette gir trygghet for bilens tilstand og vi kan derfor gi inntil 3 års garanti.

Redaksjonen i Tønsbergs Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet