Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Ikke la deg lure av navnet!

Annonse fra Rent-A-Wreck Tønsberg

Det amerikanske bilutleiekjeden Rent-A-Wreck har tatt Norge med storm. Ironisk nok refererer navnet til vrak, men selskapets konsept er naturligvis noe helt annet. Alle bilene er godkjente, rene, godt vedlikeholdt og av kjente, pålitelige merker.

Rent-A-Wreck Tønsberg

Adresse
Måkeveien 2B, 3112 Tønsberg


Åpningstider
Mandag – fredag: 08:00 – 16:00

I dag er Rent-A-Wreck en av de eldste og største utleiekjeden i verden med brukte biler. Konseptet er å tilby et rimelig leiebilalternativ uten at dette på noen måte går utover sikkerhet og service.

I lokalet står kjente merker som Volvo, Toyota og Skoda, side om side med varebiler og bobiler. Bilenes alder varierer, og de blir stadig nyere.

– Rent-A-Wreck Tønsberg er blitt den største i Skandinavia. Ingen annen avdeling omsetter for så mye som oss. Vi har ekspandert så mye på 5,5 år, og det er like lenge som vi har vært her i Tønsberg, sier Jørn Andreassen. Sammen med Maggie Tanner deler han eierskapet i butikken.

Den daglige driften i butikken er det Trond Gjersøe som tar seg av.

Han legger til at årsaken til den høye omsetningen er at butikken er veldig bevisst på hvordan omsetningen skal øke. Hovedårsaken til økningen er den gode kunnskapen til bilbransjen generelt.

– Vi bygger stein på stein, og kundetilfredshet er ekstremt viktig for oss. Vi ønsker å være best på utleie, og best på service, forteller Andreassen. 

Velkommen til oss! Trond Gjersøe og Jørn Andreassen (f.v.) tilbyr utleiebiler i alle størrelser.

Konseptet startet over there

Rent-A-Wreck er en amerikansk suksesshistorie. Den internasjonale kjeden har sitt opphav takket være en eldre dame i Los Angeles. I 1968 gikk hun inn i en bruktbilforretning og fortalte den unge innehaveren David Schwartz at hun ikke hadde penger nok til å kjøpe en bil. Men hun lurte på om det var mulig å leie bil for noen dager. Schwartz, som den forretningsmannen han var, tenkte at det er jo dumt å ha en rekke biler stående i vente på å få dem solgt. Det var mye bedre å få inn noen kroner ved å leie dem ut.

Rent-A-Wreck begynte som et pionerprosjekt ved å leie ut biler i nabolaget for lave satser. Takket være god mediadekning, spesielt i New York Times, Wall Street Journal og på et tv-show, fanget Rent-A-Wreck interesse. Innen 1973 hadde selskapet solgt rettigheter til å bruke navn og logo til sin første franchisetaker.

I dag har selskapet rundt 200 utleiekontorer i USA og Skandinavia. I Norge ble Rent-A-Wreck etablert i 1992, og har nå utleievirksomhet på 30 steder, inkludert Tønsberg.

– Det ligger jo en stor dose med selvironi i navnet, for det er langt fra vrak vi leier ut. Nå er selskapets navn blitt mer et begrep enn et merkenavn, smiler Andreassen.

Utvalget er stort i avdelingen i Tønsberg. Kundene kjenner lett igjen modeller og merkenavn. Her finner du småbiler, store biler, stasjonsvogner, varebiler og ja, til og med bobiler.

Andreassen forteller at de har rundt 75 biler inne, som alle rengjøres og vedlikeholdes før en ny kunde henter ut bilen.

– Vi er blitt så store som vi ønsker å være. Nå fokuserer vi enda mer på å ivareta den gode kundeservicen vi er kjent for, og pleier kundene våre enda mer. Det er ikke alltid det er best å være størst, understreker han. 

Rent-A-Wreck er det smarte alternativet til nybilutleie, så hvorfor betale mer?

Rent-A-Wreck

Klar for opphenting! Trond Gjersøe har sørget for at bilen er renvasket og sikkerhetskontrollert.

Kun fantasien setter begrensninger

Hovedmassen av kunder hos Rent-A-Wreck i Tønsberg er bedrifter, som har fått gode, fleksible avtaler når det kommer til leie av bil.

– Hos oss er det ingen begrensning på hvor lenge du kan leie bil. Vi har utleie fra én dag til flere år. Har vi ikke det du trenger av bil tilgjengelig, er det bare å gi oss beskjed, så løser vi det, sier Andreassen.

– Her er det heller ikke noe problem å endre avtaler om behovet endrer seg, legger han til.

Hver avdeling hos Rent-A-Wreck i Norge har franchiseeiere. Det innebærer at selv om de har en grunnpakke å forholde seg til i henhold til konsernets konsept, står hver avdeling fritt til å være kreative og kan tilpasse seg det lokale markedet. Andreassen forteller at hver avdeling også kan velge om de vil lease eller kjøpe bilene de leier ut.

Målet til avdelingen i Tønsberg er å levere biler til noe rimeligere priser, men at bilene er tilpasset kundenes behov. Andreassen er klar i tale når han forteller at selv om prisen er lavere, så går det på ingen måte utover sikkerhet og service. Alle utleiebilene gjennomgår den obligatoriske kjøretøykontrollen, og får grundig klargjøring og sikkerhetssjekk regelmessig. 

Signer her, så er bilen overlevert fra Trond Gjersøe til Anne Langaas.

I tillegg til alle bilene som er til utleie, som er mer ment til "vanlig" bruk, har avdelingen i Tønsberg også 15 flyttebiler i ulike størrelser. Disse bilene har de store boksene bak samt lift, men du trenger ikke annet enn B-sertifikat for å kjøre dem.

– Vi har også flere biler med 9 seter, som passer utmerket for en jente- eller guttegjeng som skal på tur. Disse bilene er også meget populære blant firmaer og bedrifter som har behov for å flytte ansatte fra bopel til oppdragsplass. Ofte er jo firmaer engasjert i oppdrag utenfor området, og da er dette en god løsning, sier Andreassen.

Kundene kan også velge blant en rekke ekstrautstyr, som inkluderer blant annet barnesete og skiboks.

Leie av bil hos Rent-A-Wreck er også ettertraktet blant bilforhandlere som ønsker å bistå sine kunder som må vente på den nye bilen de har bestilt. I mange tilfeller ønsker kunden å selge den gamle bilen privat før den nye er ankommet. Da er leiebil fra Rent-A-Wreck en utmerket løsning. Andreassen forteller at en stor del av kundemassen også inkluderer bilverksteder som har behov for både dags- og ukesleie til sine kunder.

Rent-A-Wreck har eksistert i Norge i 26 år. Nøkkelen til eksistensen er at tanken på å spare penger aldri går av moten. I Tønsberg gjør de sitt ytterste for å tilfredsstille dine behov for transport – uansett hvilken anledning du trenger bilen til! 

Rent-A-Wreck Tønsberg

• Blant Rent-A-Wreck Tønsberg leiebiler finner du blant annet småbiler, store biler, stasjonsvogner og varebiler.
• Vi leier også ut bobiler.
• Velger du å leie billig fra Rent-A-Wreck Tønsberg skal vi gjøre hva vi kan for at du skal bli tilfreds med din leiebil.
• Våre biler er modeller av kjente og gode merker. Alle biler leveres nøye rengjort og kontrollert.
• Vårt mål er å ha de beste priser på all leie fra et døgn, weekend, uke, måned og årsleie.
• Ta kontakt og vi vil gjøre vårt ytterste for å tilfredsstille dine behov for transport, uansett om du trenger flyttebil, varebil eller personbil. Våre 8 kubikkmeter varebiler har firehjulsdrift.
• Rent-A-Wreck er en internasjonal bilutleiekjede som ble etablert i USA for over 40 år siden. I Norge har vi vært etablert siden 1992, og er eneste kjede for bruktbilutleie.
• Mottoet vår er Det går aldri av moten å spare penger!

Redaksjonen i Tønsbergs Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet