Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Tilbyr lokalt tilpasset innhold:

– Vi finner din historie og forteller den!

Annonse fra SPRAY

Tommelen er nådeløs - vi scroller forbi reklame og uinteressant innhold som aldri før. Så hvordan treffer man egentlig leserne med et kommersielt budskap?

I regionen Buskerud og Vestfold har Spray to innholdsprodusenter, Siw M. Myhre og Lars Martin Kræmer. Siw har lang erfaring som journalist, frontsjef og prosjektleder. Lars Martin bor i Tønsberg og er videoprodusent med bakgrunn fra store, norske produksjoner - som Farmen og 71° nord.

Spray er Amedias kreative innholdsbyrå, og Norges fremste på lokaltilpasset innholdsmarkedsføring.

- Etter å ha jobbet i Drammens Tidende i 10 år, så kjenner jeg til folks lesevaner og vet at den lokale, nære historien engasjerer. Jeg tror det gode innholdet er det viktigste suksesskritieriet i moderne markedsføring, sier Siw. 

Det å vise hvem du er og hvordan produkter fungerer skaper trygghet, tillit og engasjement

Lars Martin Kræmer - innholdsprodusent for Spray

Siw M. Myhre har redaksjonell bakgrunn med lang fartstid innenfor digitale nyheter i Drammens Tidende, som journalist, frontsjef og prosjektleder. Siden 2016 har hun jobbet med digital markedsføring og innholdsproduksjon.

Lokal historiefortelling - bli sett

Den gode, lokale historiefortellingen står sterkere enn noen gang, og det er gjennom innholdsrike, engasjerende tekster og videoer at ditt budskap kan hevde seg i et mylder av informasjon.

– Video gjør det enklere å gi veiledning og byr på inspirasjon som brukeren er mottakelig for. Det å vise hvem du er og hvordan produkter fungerer skaper trygghet, tillit og engasjement. Video har sterk påvirkningskraft. Gjennom video blir markedsføringen og kommunikasjonen ut mot kunden mer personlig, sier Lars Martin, som har 15 års erfaring med TV og video.

I dag bombaderes vi som forbrukere av tusenvis av budskap, artikler, reklameannonser og reklamefilmer hver eneste dag. Det som ikke interesserer oss, det scroller vi raskt forbi. Og da er det viktig å treffe din målgruppe - der de er.

– Vi bidrar med å utvikle ideer og gode historier som har høy relevans i ditt nedslagsfelt. Godt innhold er omdømmeskapende, skaper tillit og bidrar til at leserne får innblikk og et mer personlig forhold til avsender, understreker Siw. 

Lars Martin Kræmer har jobbet 15 år som videoprodusent og fotograf. På listen over prosjekter står blant annet 71° nord, Farmen og samarbeid med artister som Morten Abel, Seigmen, deLillos og Dagfinn Lyngbø.

Hva er egentlig innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring blir ofte sett på som noe nytt, men dette har eksistert i årrekker.

Dette er Spray

Spray er Amedias kreative innholdsbyrå.

Hos oss har vi innholdsprodusenter, strategiske rådgivere, preformance-ansvarlig, designer, kreativ leder, innholdssjef og prodjektledere.

Les mer om oss her!

Våre innholdsprodusenter er plassert både sentralt i Oslo, og ute i regionene. Vi er eksperter på innhold der kundene er!

Lokalt i region Buskerud og Vestfold har vi Siw M. Myhre og Lars Martin Kræmer som produserer innhold.

- Med innholdsmarkedsføring promoterer man ikke nødvendigvis direkte sine produkter og tjenester, men man bygger et langsiktig forhold til sine potensielle kunder. Man får fortalt mer om hvem man er, og hvorfor man er et bra valg i sin bransje, forteller Siw.

Lars Martin legger til:

– Innhold er et godt virkemiddel når det du vil ha sagt ikke får plass til i en vanlig annonse.

Lokal tilpasning er avgjørende

I våre lokalaviser er vårt hovedprodukt annonseartikkel med video. En annonseartikkel ser slik ut som den du nå leser. Den produseres av Siw og Lars Martin og ligger ute på lokalavisenes nettavis i en gitt periode.

Du kan også få annonseartikkel på papir, enten om du vil ha en halvside, helside eller dobbelside.

– Det er stor forskjell på hvordan man leser lokalaviser, og hvordan man leser nasjonale og internasjonale medier. Derfor er det også viktig at innholdsmarkedsføringen er lokalt tilpasset, sier Siw.

– Sammen med kunden finner vi den gode, lokale historien, som er unik for dem, understreker de to innholdsprodusentene.

Spray sine innholdsprodusenter har lokalkunnskap og journalisterfaring - akkurat den kompetansen som moderne reklamebransjer etterspør i dag. Vi hjelper deg gjerne, og gir oss ikke før du er fornøyd.

Kontakt oss

Ta gjerne kontakt med Siw og Lars Martin for en uforpliktende prat om innholdsmarkedsføring. Vi setter gjerne opp et møte for å snakke om dine muligheter. Legg igjen din epost og vi tar kontakt!

Du kan også ringe oss på 920 93 093 (Siw) eller 920 10 500 (Lars Martin). 

Redaksjonen i Tønsbergs Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet