Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Et helstøpt samarbeid

Annonse fra Murmester Dag Arne Nilsen AS

Den erfarne murmesteren Dag Arne Nilsen leder en av Vestfolds største bedrifter i sitt slag. Når de nå slår seg sammen med noen av Sandefjords fremste fagfolk fra samme bransje, er resultatet et samarbeid av det helstøpte slaget.

Da Dag Arne Nilsen var ferdig på handelsgym tidlig på 80-tallet, var han usikker på hvilken yrkesvei han skulle velge. Men med en mor som jobbet med å formidle jobber i det som den gang het "Arbeidsformidlingen", vanket det selvfølgelig et godt råd.

– Da jeg spurte moren min om hvilke yrker hun aldri hadde hatt på listen over ledige jobber, var svaret murer, forteller Nilsen.

Han valgte å følge oppfordringen fra moren. I 1986 bestod Dag Arne Nilsen svenneprøven i murerfaget, og startet eget firma med base i Tønsberg.

– Det første året var det bare meg, men i 1987 fikk jeg min første ansatt. Oppdragsmengden økte, flere ansatte kom til, jeg tok mesterbrev og firmaet ble etter hvert omdannet til aksjeselskap, sier Nilsen.

I 2007 fusjonerte de med velrenommerte Murmester Odd Rui AS, som fortsatt er med på eiersiden. Firmaet ble med dette tilført enda flere fagområder, og målet om å bli en komplett murmesterbedrift var innen rekkevidde. For cirka fem år siden ble også murmester Olav Braut med på laget, og i 2018 ble firmaet forsterket med Brødr. Dahlen AS, som tilførte firmaet seks mann og mye kompetanse. 

Etter å ha sett behovet for en murmesterbedrift i Kongsberg-området, valgte Dag Arne Nilsen i 2010 å starte en avdeling her.

– Vi dekker nå hele Vestfold og Buskerud, og er en betydelig aktør i disse to fylkene, sier Nilsen.

Men det stopper ikke der. Fra 2019 fusjonerer Murmester Dag Arne Nilsen AS med Murerfirma Berge & Gjertsen AS, som har Sandefjord og Larvik som hovedområde. Det gjør at de nå også blir en mer komplett samarbeidspartner til utbyggere og entreprenører i store byggeprosjekter.

– Vi kompletterer og forsterker hverandre. Vi opererer i litt ulike markeder – både geografisk og med tanke på tjenester. Større er bedre, og én administrasjon er bedre enn to, mener Oddbjørn Gjertsen.

Sammen med Kjetil F. Berge, som ble medeier, skal Gjertsen fungere som prosjektleder med ansvar for virksomheten i Sandefjord. Samtidig er det viktig med et fellesfaglig samarbeid, slik at Berge og Gjertsen vil også tidvis være i Tønsberg, og jobbe tett i fagmiljøet. Dag Arne Nilsen skal være daglig leder for det hele. Til sammen vil de være nærmere 90 ansatte fordelt på Tønsberg, Kongsberg og Sandefjord. Sju av dem er murmestere. Det er også to stykker som går mesterskolen, så innen 2020 er de ni murmestere. 

– Vi vil profilere oss som Murmester Dag Arne Nilsen AS, men jeg og Oddbjørn Gjertsen skal fortsatt jobbe mye fra Sandefjord. For de ansatte blir det stort sett som før, med de samme kollegene og de samme kundene, understreker Kjetil F. Berge. 

Endringene for deres del vil bestå av det store fagmiljøet vi får, slik at noen fra Sandefjord vil gjøre jobber i Tønsberg og motsatt.

Helstøpt samarbeid mellom Per Ivar Gustavsen (f.v.), Henrik Holm og Tor Anders Larsen (nede).

Et sterkt fagmiljø

Berge og Gjertsen startet firmaet sitt sammen i 2009, etter å ha vært kolleger i et annet murmesterfirma. Det var midt i finanskrisen, og fremtidsutsiktene var usikre. Da lønner det seg å være nøktern!

– Vi tenkte vi skulle være økonomiske, og kjøpte en brukt Toyota Hiace som vi skulle dele på. Med det ble snart én til, da etterspørselen bare økte. Siden starten har vi ansatt 1-3 nye murere i året, og vi er i dag 16 ansatte. Vi er vel et bevis på at hvis du kan drive i en finanskrise, blir du også med på bølgen oppover. I 2011 fullførte vi begge mesterskolen og ble murmestere, sier Berge.

Etter å ha møttes på diverse murmestertreff og andre fagsamlinger, kom Berge og Gjertsen i snakk med Dag Arne Nilsen om en mulig sammenslåing. Det var Nilsen som kom med forespørselen.

– Jeg hadde lenge sett på muligheten for å samarbeide med et solid firma i det området, fordi jeg så potensialet som lå her, sier Nilsen.

De begynte for alvor å snakke om det for halvannet år siden. Og når forespørselen fra Nilsen først kom, var hverken Berge eller Gjertsen i tvil.

– Når du blir spurt av en så stor og seriøs aktør som Dag Arne Nilsen, var det egentlig ikke noe å lure på. Sammen blir vi et veldig sterkt fagmiljø, der vi drar nytte at vi er gode på ulike felt, mener Berge. 

Trivsel på arbeidsplassen er viktig. Tor Anders Larsen (t.v.), Henrik Holm og Per Ivar Gustavsen gir hverandre gjerne en hjelpende hånd.

På jakt etter flere medarbeidere

Sammenslåingen gjøre det også enklere med tanke på blant annet intern kursing og oppfølging av lærlinger. Sist, men ikke minst, får de en felles satsning på HMS som gjør det enklere å møte nye myndighetskrav.

– HMS er bokstavelig talt livsviktig, og kravene til systemer og rutiner blir stadig strengere. Til sommeren ansetter vi en person som skal ha ansvar for HMS og HR. Han skal håndtere alt som har å gjøre med arbeidsmiljø og sikkerhet, forteller Nilsen.

Videre skal de satse som de alltid har gjort – nemlig å være en totalleverandør av murmestertjenester, betongarbeider og alt som hører med. Enten det er Fru Hansen som skal fikse trappa eller entreprenøren som skal bygge 100 bad i et leilighetskompleks.

– Vi skal være en totalleverandør innen alt vi driver med, med umiddelbar nærhet til markedet. Med sammenslåingen kan vi dekke et større område, samtidig vi kan rette oss inn mot flere ulike kundegrupper, sier Nilsen.

Per Ivar Gustavsen (t.v.) og Tor Anders Larsen har oppdrag over hele Vestfold.

I 2019 står en rekke nye prosjekter for tur. Blant disse er en totalentreprise med fire hytter og et fyrtårn på Furustrand og flere leilighetsprosjekter i Larvik og Sandefjord. Selv om de er med på mye nytt, har de også kompetanse på gamle bygg.

– Vi er en av få i distriktet som har høyeste godkjenning for restaurering av antikvariske bygg, og får stadig forespørsler fra Riksantikvaren, forteller Nilsen.

For å sikre rekruttering til faget og videreføre det tradisjonsrike yrket som murerfaget faktisk er, har bedriften til enhver tid lærlinger under utdanning.

– Vi må alltid sørge for regelmessig inntak og utdanning av lærlinger, hvis ikke stopper mureryrket helt opp. Som lærebedrift er vi veldig bevisst vårt ansvar i forhold til dette. Derfor har vi som mål å til enhver tid å ha flere lærlinger, sier Nilsen.

Han forteller at de også er interessert å tiltrekke seg mer erfarne fagfolk med ulik kompetanse.

– Har du erfaring som murer, flislegger eller betongarbeider er du alltid velkommen hos oss!

Murmester Dag Arne Nilsen AS og Murerfirma Berge & Gjertsen AS er to solide bedrifter med lang fartstid i Vestfold og Buskerud. Sammen satser de nå for fullt på å bli enda større og bedre – både innen det private og det profesjonelle markedet.  

Murmester Dag Arne Nilsen AS

• Etablert av Dag Arne Nilsen i 1986.
• Fusjonerte med Murmester Odd Rui i 2007, Murmester Olav Braut i 2014, Brdr. Dahlen AS i 2017 og Murerfirma Berge & Gjertsen i 2019.
• Totalt 90 ansatte fordelt på avdelinger i Tønsberg, Kongsberg og Sandefjord.
• Dekker hele Vestfold og Buskerud innenfor områdene mur, flis, betong, ildsteder, flytsparkling og alt annet som hører innunder murfaget.
• Har alle nødvendige ressurser til å håndtere totalprosjekter for større entreprenører

Redaksjonen i Tønsbergs Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet