Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Fra F16 til kampen mot rust

Annonse fra Vestfold Antirust

Eier av Vestfold Antirust gikk fra livet med jagerfly til å (anti)ruste biler for norske forhold. Årsak; han fant noe som funket så bra at han ville satse på det.

Oskar Schiøtz gikk fra tekniker i forsvaret til å starte opp Vestfold Antirust. I dag har han tre Antirust-verksteder, på Barkåker, i Drammen og i Oslo.

På en gård i Barkåker, mellom Tønsberg og Horten, står bilene tett i tett. Kundene leverer nøkler hos Christina Kjelling i skranken, veksler et smil og tar veien til venterommet for en god sitteplass og en kopp kaffe. 

Det durer fra verkstedet når en bil får understellsbehandling med Fluid Film - slik at den er klar for nok en norsk sesong. For er det noe norske biler er mer utsatt for enn andre - så er det rust. 

Det vet Oskar Schiøtz, tidligere flyteknisk leder på F-16 skvadronen på Rygge, som gikk fra å få jagerfly på vingene til å skape sin egen suksessbedrift med Vestfold Antirust. 

– Jeg jobbet som tekniker på jagerfly for forsvaret i mange år. Da flyene skulle flyttes fra Rygge, ville jeg finne på noe annet. Flere jeg kjente hadde tatt i bruk olje på bilene for å unngå rust, så jeg prøvde med mine to biler, syns det fungerte så bra at jeg tenkte dette var noe jeg ville satse på, forteller Schiøtz. Han har nå drevet Vestfold Antirust i 19 år. 

Mer rust enn noensinne på norske biler

Familiegården ble oppstartpunktet, som også huser Bilextra-verksted og vinduservice. Og kundene strømmet på. I dag har Schiøtz avdelinger både i Drammen og Oslo.

– Mange er nok ikke klar over hvor viktig det er å gi bilen understellsbehandling. Det er mer rust enn noensinne. Saltingen er mer aggressiv nå, samtidig som en del nye biler er mindre beskyttet enn før. Det spares på lakk og grunning – fordi det skal være miljøvennlig, sier Schiøtz, som påpeker at er ingen krise om det allerede er rust. Deres jobb er at det ikke kommer noe mer.

Så det er ikke bare gamle biler, som trenger denne behandlingen?

– Overhode ikke, begynn så fort som mulig. Det er ikke sjeldent vi finner rust på relativt nye biler, forteller han. Hans mantra er at deres behandling er like viktig som annen service på bil - og for å holde stand mot rust, anbefales understellsbehandling regelmessig. 

– Det fungerer dårlig at bilen er ripefri og skinnende, når det er rust under, sier Schiøtz.

HER KAN DU LESE MER OM FLUID FILM OG VESTFOLD ANTIRUST

Dette er Fluid Film

• Basert på lanolinolje fra saueull.

• Penetrerende seig olje, som kryper inn i sprekker og skjøter.

• Oljen forebygger og kan stanse etablert rustangrep.

• Miljøvennlig og slitesterk.

• Effektiv på alle biler.

• Behandlingen tar fra 1,5 time hos Vestfold Antirust

Understellsbehandlingen som virker på nye og gamle biler

Med økende popularitet for denne type bilbehandling, kom også flere produkter – og for fem år siden kom hjørnesteinsproduktet i hus – Fluid Film.

– Dette er rett og slett et mye bedre produkt enn tidligere, understreker Schiøtz.

Hvorfor det?

– Den største forskjeller er at Fluid Film virker selv om det allerede har kommet rust på bilen. På den måten kan man få mer for bilen når man selger – fordi det i hvert fall ikke har kommet mer rust. Eller du har en gammel bil du gjerne vil beholde noen år til, så er dette en smart behandling for å forlenge levetiden, forteller han. 

Så lurer du kanskje på hva som skiller Fluid Film fra andre understellsbehandlinger.

 Fluid Film stivner aldri og blir ikke hard. Den lager en flytende hinne som holder seg under bilen – og sørger for at luft og fuktighet ikke slipper til – de to komponentene som sammen fører til rust, forteller Schiøtz.

Derfor er Antirust Vestfold en av få som kan gi livstidgaranti mot rust dersom man starter deres antirustprogram på en bil som er mindre enn tre år gammel. 

Marius Bacevisius sprayer på Fluid Film og sørger for et jevnt lagt, slik at også denne bilen holder stand mot rusten.

Behandling som ikke lukter sau 

– Ryktene skal ha det til at dette lukter sau eller fjøs – ja, det lukter litt – det gjør all understellsbehandling, men ikke sau, understreker han.

Så hvorfor dette luktryktet? Årsaken er at Fluid Film har sin opprinnelse fra saueull - lanolinolje. Oljen som beskytter sauen fra vær og vind gjør det samme for bilen. Men lukten hos Vestfold Antirust minner verken om fårikål eller pinnekjøtt når man kommer på besøk, selv om det hadde passet med omgivelsene der de er lokalisert på en gammel gård.

– Også sitter lukten utenfor bilen og blir borte etter en kort stund. De tilbakemeldingene vi har fått har aldri dette vært et problem, sier Kjelling. 

– Men all understellsbehandling lukter noe, sånn er det bare, understreker Schiøtz. 

Vi holder til sentralt i Vestfold, og utfører understellsbehandling med olje.

Adresse: Hortensveien 273, 3157 Barkåker.

Redaksjonen i Tønsbergs Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet