Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Drammensfirma med innovativ løsning:

Digital kantine sparer bedrifter for store summer

Annonse fra Cuboid AS

Med en ubemannet kantineløsning mener drammensbedriften Cuboid AS å ha funnet løsningen som sparer bedriftene penger uten å gi de ansatte dårligere mat.

Automatisk, og med lokalt innhold: Med Frigg Kantine er de ansatte sikret fersk og lokalprodusert mat hele døgnet.

Lokal mat i den digitale kantinen

Frigg Kantine er en ubemannet kantineløsning som fylles med dagsfersk mat produsert av lokale cateringfirmaer rundt om i Norge.

En tradisjonell kantine med stående betjening er ikke lenger bærekraftig. Det er uforholdsmessig dyrt i tillegg til at åpningstidene er svært begrensede.

Flere kontor- og industribedrifter i Tønsbergregionen har innsett dette, og investert i fremtidens løsning for sine ansatte – Frigg Kantine levert av Cuboid AS.

Her i området er det kokkene på Danvik Folkehøgskole som lager og leverer maten.

– Vi begynner klokka seks hver morgen med å lage maten, forteller Ørnulf Mathisen, kjøkkenleder.

Fristende: All mat i kantinene i området lages på Danvik Folkehøgskole av Ørnulf Mathisen og hans kollegaer.

Tilgjengelig mat hele døgnet

Hver dag fylles de digitale kantinene opp med ferske salater, påsmurte rundstykker og baguetter, wraps og middagsretter retter. Maten er variert, og lages av flinke kokker på folkehøgskolen.

Mathisen tviler ikke på at løsningen vil være perfekt for flere bedrifter.

– Fordelen er at det er mat tilgjengelig hele døgnet, så alle har tilgang til kantina uansett arbeidstid. En vanlig kantine er betjent og har som regel åpningstid å forholde seg til, påpeker han.

En Cuboid utviklet APP gir han full oversikt over hvilke retter som selges mest og minst og hva som er varestatus slik at de kan tilpasse produksjonen og påfyllingen deretter.

Fordelen er at det er mat tilgjengelig hele døgnet, så alle har tilgang til kantina uansett arbeidstid.

Ørnulf Mathisen, catering

Døgnåpen og ubemannet

Frigg kantine er en ubemannet kantineløsning, som byr på alt fra dagsferske baguetter, salater, wraps og frukt til drikkevarer og ulike middagsretter i en rullerende meny. En grill og et mikrotårn i tilknytning til kantinen sørger for varmebehandlingen.

Grillen sørger også for rykende ferske paninier som få kan motstå.

– Med vår løsning kan man altså få de samme varene som i en tradisjonell kantine. Forskjellen er at vår løsning er åpen hele døgnet til en brøkdel av prisen, sier Joachim B. Hansen, daglig leder i Cuboid og legger til:

– Vi tilpasser innholdet i kantinen etter behov. For eksempel selges det mest salater og lett mat i kontorlandskaper, mens i industrien trengs flere varmretter som gir enda mer energi til tungt arbeid. 

Her er fordelene med Frigg Kantine

De ansatte er sikret skikkelig mat hele døgnet.

Det er hundretusener av kroner å spare, hvert eneste år.

De ansatte slipper å måtte reise ut av arbeidsplassen for å kjøpe seg lunsj. Det øker effektiviteten.

Et frittstående system uten videre behov for oppfølging av bedriften.

Frigg kantine er velutprøvd, med krystallklar lønnsom statistikk.

Løsningen passer for bedrifter med mellom 35 og 200 ansatte.

Mulighet for egne internkort for møtemat og overtidsmat.

Har e-kvitteringssystem så man enkelt kan føre overtidsmat.

Varm og kald mat

Frigg Kantine tilbyr også varme retter. Dette gjøres med en kombinasjon av en bordgrill og et mikrotårn. Med disse løsningene får du servert varm suppe, dagens oksegryte eller fårikål om høsten og juletallerken i jula. Bordgrillen gir muligheten til å servere en varm Chorizo panini som få kan motstå.

– Man får altså få de samme varene som i en tradisjonell kantine. Det handler om å ha riktig innholdsleverandør for å lykkes med Frigg Kantine. Vi har lært ekstremt mye om folks spisevaner og ønsker rundt om i bedrifts-Norge de siste tre årene med Frigg Kantine. Essensen er fleksibilitet og at rettene må rullere, slik at det ikke blir et kjedelig utvalg, sier Joachim B. Hansen som er eier og daglig leder i Cuboid AS.

– Vi tilpasser innholdet i kantinen etter demografien. For eksempel selges det mest salater og lett mat i kontorlandskaper, mens i industrien trengs flere varmretter som gir enda mer energi til tungt arbeid. Der er det kraftig kost som gjelder, slik som grove pølser med potetmos eller en bondeomelett.

Er du nysgjerrig og vil lese mer om Frigg Kantine? Klikk her!

Rykende ferskt: Dette er en deilig kyllinglunsj produsert på Danvik Folkehøgskole.

Store muligheter

Frigg Kantine er godt egnet for industribedrifter, kontorfellesskap og andre arbeidsplasser der man har behov for skikkelig mat på ulike tider av døgnet. Vi tilbyr også Frigg Kantine på riggprosjekter der Cuboid AS har utviklet en mobil variant.

Essensen er fleksibilitet og at rettene må rullere, slik at det ikke blir et kjedelig utvalg.

Joachim B. Hansen, Cuboid AS

Frigg Kantine-kort: Med et slikt kort kan arbeidsgiver gi sine ansatte en viss sum å handle i Frigg Kantine for i måneden. Om man ikke har et slikt kort, kan man betale med vanlig bankkort.

– Vi har også fått flere henvendelser fra skoler som vi jobber tett med i disse dager. Dersom man ser for seg at elever på ungdomsskoler og videregående skoler skal få muligheten til et varmt måltid tror jeg at eneste alternativ er en digital kantine. Alt annet tror jeg blir for dyrt, sier Hansen.

Han påpeker at det er enorme summer å spare sammenlignet med tradisjonelle kantiner.

– Det koster fort 1 million kroner i året å ha en tradisjonell bemannet kantine. I tillegg har man vedlikehold og eventuelle oppgraderinger som er rådyrt. Med en Frigg Kantine vil årlig kostnad være på en brøkdel av dette, sier Hansen og legger til:

– Målet vårt er å gjøre et kraftig innhogg i personal- og skolekantiner på nasjonalt nivå. Vi tror denne sektoren er moden for å tenke nytt. Vi har i dag et forhandlernett med innholdsleverandører som gjør at vi dekker store deler av landet. Bergen, Trondheim, Oslo, Drammen, Stavanger, Fredrikstad og Tønsberg er nå dekket, for å nevne noen.

Redaksjonen i Tønsbergs Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet