Denne kreative villaen ligger det en helt bevisst tankegang bak

Det ligger en helt bevisst tankegang bak hvilke bedrifter som får innpass i Lemon-villaen på Teie. F.v.: Rune Sigurdsen, salgssjef i Light House, Petter Bordal, daglig leder i Lemon, Rita Hagen i Time4, og Morten Bechmann, daglig leder i Nitton93.

Det ligger en helt bevisst tankegang bak hvilke bedrifter som får innpass i Lemon-villaen på Teie. F.v.: Rune Sigurdsen, salgssjef i Light House, Petter Bordal, daglig leder i Lemon, Rita Hagen i Time4, og Morten Bechmann, daglig leder i Nitton93. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Det er langt ifra tilfeldig hvilke fire bedrifter som holder til i Lemon-villaen på Teie.

DEL

(Vestviken 24) – Setter man sammen de rette menneskene får man en veldig positiv synergieffekt. Vi åpner for samarbeid, og det tror jeg er nøkkelen til suksess, sier Petter A. Bordal, daglig leder i markedsføring-, kommunikasjons- og designbyrået Lemon Aid AS.

I den ærverdige Lemon-villaen møter Vestviken24 fire kreative bedrifter rundt samme møtebord. Her møtes de jevnlig også uten oss til stede, for å oppdatere hverandre på siste nytt i de respektive selskapene.

– Slik får vi en forståelse av hverandres tjenester. Da er det mye enklere å selge det ut til våre kunder. Det er viktig at vi skjønner hva de andre driver med, sier Bordal.

Det ligger en helt bevisst tankegang bak hvilke firmaer som får leie kontorplass. Mulighetene til samarbeid i ulike prosjekter er en viktig faktor. Lemon har vært huseier siden de flyttet inn i villaen for tre år siden. Da var butikkonsept- og innredningsleverandøren Nitton93 allerede på plass, og de hadde samarbeidet i flere prosjekter før den tid. I sommer kjøpte sistnevnte seg inn på eiersiden av villaen.

LES FLERE SAKER FRA VESTVIKEN24.NO

Omsetter for 100 millioner

I fjor kom to nye selskaper inn dørene: Belysningsleverandøren Light House og profileringsbyrået Time4. Sistnevnte ble startet opp i fjor og er et firma hvor både Lemon og Nitton93 er inne på eiersiden. Formålet er å beholde omsetningen i eget hus, skape arbeidsplasser og utvide kompetanse.

Bedriftene i Lemon-villaen

Lemon Aid AS
* Kommunikasjon, markedsføring og design. Eier 51% av villaen.
* 12 ansatte, omsatte for 11,5 millioner kroner i fjor. Hele bedriften har base på Teie.
* Utvalgte kunder: Avantor, Stor Oslo Eiendom, Barcode-Bjørvika, Europcar

Nitton 93 Innredninger AS
* Butikkonsept- og innredningsleverandør. Leverer komplette butikker, men også bare innredning og montering. Eier 49% av villaen.
* Fem ansatte i Lemon-villaen. Cirka 50 ansatte i Sverige. Den norske delen av selskapet omsetter for cirka 45 millioner kroner i år.
* Utvalgte kunder: Intersport, G-Max, Match og Jotun

Light House Company AS
* Belysningsleverandør i det nordiske markedet.
* Hovedkontor, lager og showrom på Etterstad i Oslo. 22 ansatte, regner med å passerer 50 millioner kroner i omsetning i år. Avdelingskontor på Teie og en svensk avdeling i Örebro.
* Utvalgte kunder: Avantor, Branstad, Vinmonopolet, McDonalds

Time4 AS
* Profileringsbyrå med hovedfokus på kommunikasjon i butikk, foliering og kommunikasjon på byggeplasser.
* Et resultat av samarbeidet mellom Lemon og Nitton93.
* Startet opp i fjor, ender på rundt 5 millioner kroner i omsetning i år. Satser på rundt 10 millioner kroner neste år.
* Utvalgte kunder: Europcar, Avantor, Telia, Stor Oslo Eiendom

Foreløpig er de drøyt 20 personer som til daglig jobber i villaen, og de anslår at den samlede omsetningen herfra nærmer seg 100 millioner kroner. Nå rokerer de for å frigjøre et par kontorplasser. Planen er å få inn ett selskap til.

– Vi vet bare ikke helt hvordan de skal være enda. Det handler om at det er en veldig god tone i huset, og det er ikke bare å ta inn hvem som helst. Det skal også helst være noe innenfor noen av fagfeltene vi jobber med, sier Morten Bechmann, daglig leder i Nitton93.

Alle fire bedriftene har et mål om å vokse, og potensialet er størst i det nystartede selskapet, slik Bechmann ser det.

– Time4 er det firmaet som kommer til å måtte vokse mest. Det er et firma som bør ligge på ti millioner kroner i omsetning sett ut ifra oss som er hovedkunder. Det er et mål, sier Bechmann.

Alle med i samme prosjekt

I boligprosjektet Husøy Havn er for første gang alle de fire bedriftene involvert i samme prosjekt. I første byggetrinn, som starter til våren, skal 39 boliger bygges her. Men det er bare starten på hva som er mulig å få til sammen, mener partene.

– Vi er egentlig bare i startgropen. Morten og jeg har sittet mye sammen og snakket om hva dette kan bli, hva vi kan få til. Vi er helt enige om at dette er måten å gjøre det på, og det funker, sier Bordal.

Les også: Skal markedsføre to prestisjetunge eiendomsprosjekter i Oslo

– Vi har bare skrapt i overflaten på potensialet som ligger der. Vi er selvstendige selskaper, og det gjør lett at vi blir fanget i egen hverdag, så det er fortsatt et uforløst potensial. Når man sitter i et møte har man de andre selskapene i bakhodet hele tiden. Det finnes mange muligheter, sier markedsansvarlig i Light House, Rune Sigurdsen.

Bedriftene jobber sammen i ulike prosjekter, men passer seg også for å binde seg for tett opp til hverandre.

Bedriftene jobber sammen i ulike prosjekter, men passer seg også for å binde seg for tett opp til hverandre. Foto:

Ikke for tett

Mulighetene er mange, og de snakker om å gjøre hele inngangspartiet i villaen til et felles showroom, samtidig som de også vil ta vare på særegenheten til bygget. Når kunder kommer hit, kan de snakke med flere av leverandørene på en gang. Men Sigurdsen påpeker også at de forsøker å unngå å trekke samarbeidet for langt.

– Vi jobber tett, men ikke for tett. Vi er selvstendige selskaper som hele tiden ser etter muligheter for samarbeid, men vi tråkker ikke over i hverandres bed. Vi må også akseptere at ja, vi jobber sammen der vi kan og hvor det er hensiktsmessig, men i gitte situasjoner kan det være at det ikke er hensiktsmessig. Lemon må kanskje jobbe med konkurrenter av oss fordi det av ulike årsaker er mest hensiktsmessig i det prosjektet. Det må vi også tolerere. Hvis ikke blir det en begrensning igjen, og det er ikke bra, verken for oss eller kundene, sier han.

Artikkeltags