Amedia-utredning: Anbefaler kutt av 46 årsverk i Tønsberg

Klubbleder Else Marit Larsen ønsker ikke å kommentere saken om mulige bemanningskutt i Tønsberg før det er avholdt styremøte.

Klubbleder Else Marit Larsen ønsker ikke å kommentere saken om mulige bemanningskutt i Tønsberg før det er avholdt styremøte. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Innen 2020 anbefales det at Amedia, som blant annet eier seks aviser i Vestfold, kutter 46 av 57 årsverk i Amedia Ressurs Tønsberg, annonseproduksjonsenheten som holder til i etasjen over Tønsbergs Blad på Brygga. Anbefalingen innebærer at Amedia sentraliserer det aller meste av annonseproduksjonen sin i Harstad.

DEL

(Vestviken 24) Ifølge en intern Amedia-utredning bør produksjonen i Tønsberg trappes ned gradvis fram mot 2020, ikke av hensyn til de ansatte i annonseproduksjonen, men fordi det kortsiktig er begrensede rekrutteringsmuligheter i Harstad.

Fra 57 til 11

Midtveis i 2015 hadde annonseproduksjonen i Tønsberg 57 årsverk. I løpet av 2019 bør det kun være 11 årsverk igjen, innenfor digital annonseproduksjon, heter det i anbefalingen.

Den formelle beslutningen om annonseproduksjonens fremtid skal tas i et styremøte i Amedia Ressurs om kort tid, antakelig i dag torsdag.

LES OGSÅ: Opplag og lesertall faller, men ser positive trender

Styreleder i Amedia Ressurs, konserndirektør Pål Eskås, ønsker ikke å kommentere saken overfor vestviken24.no.

– Det er ikke kalt inn til noe styremøte i Amedia Ressurs, sa Eskås onsdag formiddag.

– Hvis det blir kalt inn til et møte med det aller første, kan du bekrefte at fremtiden til konsernets annonseproduksjon står på agendaen?

– Jeg kan ikke kommentere noe omkring dette før et eventuelt styremøte er avholdt, sier Pål Eskås.

– Ingen kommentar

Leder for grafisk klubb i Amedia Ressurs i Tønsberg, Else Marit Larsen, ønsker heller ikke å kommentere saken før styremøte har vært avholdt.

"Nye ideer. Hver dag" er mottoet for Amedias annonseproduksjon i Tønsberg.

"Nye ideer. Hver dag" er mottoet for Amedias annonseproduksjon i Tønsberg. Foto:

Det samme gjelder daglig leder for annonseproduksjonen i Tønsberg, Dag Hofsø.

Med sine avdelinger i Tønsberg og Harstad produserer Amedia Ressurs annonser til totalt 86 aviser. I Tønsberg har det altså vært ca. 60 ansatte, i Harstad ca. 20. Kostnadene for avdelingen i Tønsberg har vært drøyt 50 millioner kroner pr. år. Kostnadene i Harstad ca. 12 millioner.

Generelt er kostnadsnivået mye lavere i Harstad enn i Tønsberg. Dette gjelder ikke bare lønnsnivået, men også arbeidsgiveravgiften, som er ni prosent lavere, 5,1 prosent i Nord-Norge og 14,1 prosent i sør.

Halvering av kostnader

Utgangspunktet for å utrede fremtidens annonseproduksjonen er fallende annonsevolum i det store lokalaviskonsernet. Amedia har satt seg som mål å nær halvere kostnadene for annonseproduksjonen innen 2020.

LES OGSÅ: TV Vestfold er begjært konkurs – gir seg selv én måned

I utredningen har fire alternativer til fremtidig organisering av denne produksjonen vært vurdert. Det anbefalte alternativet ivaretar mulighetene for kostnadsbesparelser, samtidig som man kan opprettholde kompetansen innenfor digital annonseproduksjon i Tønsberg så lenge konsernet anser dette formålstjenlig.

Alt burde flyttes...

– Ut fra en isolert kostnadsvurdering, burde all produksjon flyttes til Harstad, heter det i utredningen.

Dette vurderes imidlertid som lite hensiktsmessig av følgende hovedgrunner:

– Det er et begrenset rekrutteringsgrunnlag i Harstad. Det er sannsynlig at tilstrekkelig bemanning først vil nås i 2019/2020. Amedia Annonseproduksjon i Tønsberg har med sine 14 årsverk innen digital produksjon en mye større kapasitet enn Amedia Ressurs Harstad med sine fire årsverk. I et inntektsperspektiv vurderes det som viktig å opprettholde dette digitale miljøet, heter det i den interne Amedia-utredningen.

Artikkeltags