Reklamebunken krympet i 2016

2007
Postkasser på vegg. Postkasse full av post. Overfylt postkasse. Omadressering av post og aviser i ferien. 
Foto: Sara Johannessen / SCANPIX

2007 Postkasser på vegg. Postkasse full av post. Overfylt postkasse. Omadressering av post og aviser i ferien. Foto: Sara Johannessen / SCANPIX Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

I fjor fikk du mindre direktereklame og tynnere brosjyrer i postkassen.

DEL

(Vestviken 24) I løpet av 2016 fikk Roger Pihl «bare» 83,25 kilo reklame i postkassen.

Så lite reklame har han ikke fått i løpet av de tolv årene han har målt mengden direktereklame.

LES FLERE SAKER FRA VESTVIKEN24.NO

Ti kilo mindre

Siden 2005 har forfatteren og redaktøren målt og veid hvor mye direktereklame som dumper ned i postkassen hans i Oslo. Ved årsskiftet blir resultatet presentert som den noe uhøytidelige «Pihl-indeksen», skriver Dagens Næringsliv.

For fjoråret ble fasiten 1.802 reklamebrosjyrer som veide til sammen 83,25 kilo, ti kilo mindre enn året før.

– Som ventet peker så å si alle piler nedover. Tallene fra i fjor viser at nedgangsperioden har vart i fire sammenhengende år. Det sendes ut mindre direktereklame, og brosjyrene som sendes ut har aldri vært tynnere, oppsummerer Pihl.

Sender ut mest

Før han skiftet beite og gikk over til forlagsbransjen, hadde Pihl over 30 år i reklamebransjen bak seg. Og selv om reklamebunken krymper, er den fortsatt høyere enn Pihl selv, og han er allerede i gang med årets innsamling.

– Jeg gir meg ikke helt enda, men når jeg slutter, er det mulig jeg også blir en av dem som velger «Nei takk til reklame» på postkassen.

Det er Elkjøp og XXL som sender ut mest, men også de kutter i utsendelsene. Nedgangen er på henholdsvis 23 og 10 prosent. (ANB-NTB)

Artikkeltags