Gå til sidens hovedinnhold

Wizz Air ut av Norge!

Det ungarske lavprisselskapets inntog i ruinene av det norske flymarkedet representerer et bunnmål i konsekvenser av EØS-avtalen.

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Wizz Air har startet med flyvninger på de mest lønnsomme rutene i Norge. Wizz Air profilerer seg som et fagforeningsfiendtlig selskap som knuser ethvert forsøk på fagorganisering. Dette er uttalt politikk og praksis fra konsernsjef József Váradi.

Da Mircea Constantin i 2014 startet fagforening for Wizz Air-ansatte i Romania, kostet det ham og 18 andre jobben. En årelang kamp endte med seier mot lavprisselskapet i høyesterett.

"Når Wizz Air-sjefen anser fagforeninger og tariffavtaler som en trussel, er det bakstreversk" sier Mircea Constantin til Fri Fagbevegelse.

LES OGSÅ: Sommerrutene er på plass – gjentar norgessuksessen

Det hjelper ikke hva WizzAir-sjefen nå prøver å «nyansere» om fagorganisering for motvirke en boikott-bevegelse i Norge. Vi husker alle Erna Solbergs uttalelse om at hun aldri kan tenke seg å fly med selskapet. Nå har hundrevis av norske faglige tillitsvalgte, fra hele landet og fra mange ulike fagforeninger, iverksatt et opprop for å få kasta WizzAir ut av Norge. Det er flott at fagbevegelsen går foran. De har SVs støtte.

LES OGSÅ:

Bryter organisasjonsretten

Før EØS-avtalen ble vedtatt, hevdet regjeringa ved Gro Harlem Brundtland at EØS-avtalen ikke ville omfatte norsk arbeidsliv. Det skulle være nulltoleranse for sosial dumping. LO-kongressen og de største forbundene har vedtatt at ILO-konvensjoner, Arbeidsmiljøloven og tariffavtaler har forrang foran EØS-bestemmelser. Wizz Air bryter ILO-konvensjon 87 om retten til organisering. Derfor må norske myndigheter stanse Wizz Air sin virksomhet i Norge for brudd på ILO-konvensjoner.

ILO er FNs internasjonale arbeidslivsorganisasjon. Norge har tiltrådt den aktuelle konvensjonen – den er altså gjeldende rett i Norge. ILO-konvensjoner må ha forrang foran EØS-avtalens artikler om den frie etableringsrett, slik også Jonas Gahr Støre har forsikret om at de skal ha her til lands. Det er juridisk sett dette saken handler om.

LES OGSÅ: Trafikken på Torp fortsetter å stupe: – Vi ser for oss at det blir en tøff vintersesong

Angrep på den norske modellen

Wizz Air bidrar til fagforeningsfiendtlighet og sosial dumping. De angriper den norske modellen. Det er forstemmende – men et tegn i tida - at NHO Luftfart hilser dem velkommen. Nå må norske politikere stå opp og vise handlekraft uavhengig av hva ESA måtte mene.

LES OGSÅ: Prisene stuper, men Jens nekter å avsløre det alle lurer på: – Min munn er lukket

SV støtter en boikott-bevegelse, men det er ikke tilstrekkelig. Wizz Air må ut av det norske flymarkedet. Uansett samferdselsminister Hareides angst for hva EU måtte finne på for å straffe Norge. Dette er en kamp om norsk arbeidslivs viktigste verdier – fagorganisering, anstendige arbeidsvilkår og kamp mot sosial dumping.

Slutt opp om de tillitsvalgtes krav. Wizz Air må returnere til Ungarn!

Kommentarer til denne saken