Tor-Haakon fikk ny lærer som «så» ham. Da snudde alt

ELSKER MATTE: Tor-Haakon Gjone (18) fra Hvarnes ble rådet til å ta yrkesfag for å slippe billigere unna i språkfag fordi han har dysleksi. Men siden han digger matte, falt valget på studieforberedende utdanningsprogram med realfag. Han er storfornøyd etter snart tre år på Thor Heyerdahl videregående skole.

ELSKER MATTE: Tor-Haakon Gjone (18) fra Hvarnes ble rådet til å ta yrkesfag for å slippe billigere unna i språkfag fordi han har dysleksi. Men siden han digger matte, falt valget på studieforberedende utdanningsprogram med realfag. Han er storfornøyd etter snart tre år på Thor Heyerdahl videregående skole. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Tor-Haakon Gjone har dysleksi og mistrivdes på barneskolen. På Kvelde ungdomsskole fikk han Eirik som lærer. Nå vil han bli professor.

DEL

– Jeg ser for meg jobb i utlandet siden jeg ønsker å jobbe med et ganske sært område det er lite tilbud om i Norge.

Tor-Haakon Gjones drøm er å jobbe for den internasjonale forskningsorganisasjon CERN, som ligger i Sveits. I så fall blir han en del av en eksklusiv klubb:

Bare en bitte liten håndfull av flere tusen ansatte og forskere tilknyttet CERN, er nordmenn.

Det ligger uansett noen år fram i tid. Men bakover i tid er skolehistorien hans verdt å ta del i: 18-åringen fra Hvarnes har nemlig gått fra å ha negative erfaringer med skolen til å elske den.

Hvordan kunne det skje?

– Ødela barneskolen

– På barneskolen opplevde jeg oppmerksomhet rundt alt jeg ikke klarte fordi jeg har dysleksi. Det ødela egentlig hele barneskolen for meg.

På ungdomsskolen snudde alt. Tor-Haakon, som alltid har likt matte (han spurte mamma om brøk og prosent før han var seks år), fikk en mattelærer på ungdomsskolen som ham.

Læreren forsto hvordan den skoletrøtte unggutten kunne motiveres.

– Plutselig ble alt ble så gøy! I åttende fikk jeg tiendeklassepensumet i matte. Endelig fikk jeg til noe. Uten denne læreren hadde jeg ikke vært der jeg er i dag, sier 18-åringen, som nå går sisteåret på Thor Heyerdahl videregående skole.

Lenger ned i denne saken kan du lese hvordan læreren reagerer.

Valgte motsatt av det anbefalte

I dag nærmest tigger arbeidsgiverne ungdom om velge yrkesfag på videregående skole. Det er nemlig behov for en rekke ulike yrkeskompetanser i Norge i årene framover.

Plutselig ble alt ble så gøy! Uten denne læreren hadde jeg ikke vært der jeg er i dag.

TOR-HAAKON GJONE (18), realfagselev

Flere Amedia-aviser i Vestfold har siden november i 2015 omtrent ukentlig publisert artikler i en serie om ulike yrkesfag (se mer i faktaboksen nederst i denne saken).

Likevel: De rundt 3.600 årlige søkerne til videregående skole i Vestfold er delt omtrent på midten - rundt halvparten VIL faktisk ha studiespesialiserende program som førstevalg. Hvorfor det?

Dysleksien gjorde at Tor-Haakon slet med språkfag, særlig engelsk.

Derfor ble han på ungdomsskolen anbefalt å velge yrkesfag på videregående, fordi yrkesfag anses mindre teoritungt og har færre språkfag enn studieforberedende program.

Men slik skulle det ikke gå.

Lærte engelsk med Youtube og privatlærer

– Jeg ser ingenting galt med yrkesfag. Jeg har heller aldri brydd meg om at yrkesfag har lav status – det var ikke derfor jeg valgte det bort, sier han.

– Hvis jeg hadde valgt yrkesfag og satset mot elektriker eller tømrer, som pappa, ville jeg uansett fått mindre av yndlingsfagene mine, som er matte og naturfag. Derfor ble det studieforberedende program med realfag i stedet. Jeg har ikke angret én dag.

Jeg har aldri brydd meg om at yrkesfag har lav status – det var ikke derfor jeg valgte det bort.

TOR-HAAKON GJONE (18), realfagselev

Vanskelig å velge riktig videregående utdanning? Her er rådene til både ungdom og foreldre.

Tor-Haakons skoleglede over realfagene smittet over på språkfag: Plutselig ble tysk, som han måtte begynne med på videregående, et av de fagene Tor-Haakon synes er morsomme, blant annet fordi det er nokså logisk oppbygd – som matte.

I engelsk skaffet han seg privatlærer, i tillegg til at han så mange engelske Youtube-videoer og således sugde til seg engelsk språk.

Plan A: Bli professor

Nå har eks-skoletrøtte Tor-Haakon planer om å studere matte – i England.

– Planen er fem år med mattestudier i London. Jeg vil bli professor i matematikk. Eller kanskje noen innen teoretisk fysikk.

Hans interesse for komplisert matte gjorde at han allerede i fjor, i andre klasse på videregående, tok tredjeklassepensumet. Og etter skoletid tok han såkalt x-matte via nettkurs.

Jeg blir litt ydmyk. Jeg var ikke klar over at jeg har hatt så avgjørende betydning for hans vei videre.

Eirik Skaalbones, lærer

Tor-Haakon er oppslukt av logikken i matematikken og han liker å løse de vanskelige stykkene. Han skulle ønske faren hadde opplevd den samme skolegleden da han var ung.

– Pappa er godt fornøyd med å være byggmester, altså. Men han har også dysleksi og opplevde at han ikke fikk hjelp på skolen – han ble kalt dum. Derfor synes særlig pappa det er gøy at jeg nå er glad i skolen, sier 18-åringen.

– Jeg blir litt ydmyk

Tor-Haakons tidligere lærerklippe på Kvelde skole blir glad og overrasket over 18-åringens attest:

– Jeg blir litt ydmyk, sier Eirik Skaalbones (37) når avisa ringer.

– Det er veldig hyggelig å få en sånn tilbakemelding. Jeg var ikke klar over at jeg har hatt så avgjørende betydning for hans vei videre. Det er en god påminnelse om hvilken påvirkningskraft man har i dette yrket, sier Skaalbones.

Nå har han vært lærer i seks år. Klassen til Tor-Haakon var det første kullet han hadde, og han husker Tor-Haakon godt.

– Jeg var ikke i tvil om at han skulle komme dit han er i dag. De videre planene hans er det jo veldig hyggelig å høre om, sier 37-åringen, som ønsker sin tidligere elev lykke til.

– Høyere lønn enn meg

– Generelt mener jeg tilpasset opplæring er helt avgjørende for å motivere elevene på skolen. Noen elever må få andre oppgaver enn medelevene. Det er litt merarbeid for oss lærere, men det er tydelig at det bærer frukter, sier Skaalbones.

Elevene han underviser i det daglige, skal alle på et tidspunkt velge videregående utdanning. Tor-Haakon valgte retning og fag basert på hva han likte og mestret.

Hans gamle lærer mener det er klokt og har særlig to generelle råd til dem som skal velge:

– Min bestemte mening er at de bør velge ut fra interesse og talent, samt være smarte og satse på yrker vi trenger i framtida. Mange av mine tidligere elever har valgt yrkesfaglig utdanning og kommet ut i jobb med god lønn. Et eksempel er en gutt som nå er i jobb som maskinfører. Selv om jeg er 37 år og har vært lærer i flere år, har han en totallønn som er høyere enn min.

Denne artikkelen ble først publisert 16. februar 2016

Artikkeltags