Bastø Fosen blir rimeligere?

BARRIERE: Dyrt og tungvint mener Tove Opsahl. (Arkivfoto)

BARRIERE: Dyrt og tungvint mener Tove Opsahl. (Arkivfoto) Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Regnestykket viser en økning på 63 prosent, mener Tove Opsahl.

DEL

Meninger (Gjengangeren) Billigere billettpriser?

Tilsvar på artikkel vedrørende Bastø Fosen med ny betalingsmåte:

Jammen sa jeg billigere – 63 % dyrere å ta Bastøferja med bil med fører. Det vil si: fra kr 109 til kr 178 fra 1.1.17.

Arne Bjørklund i Statens vegvesen sier følgende til Gjengangeren 30.12.16: «Fra nyttår reiser alle bilpassasjerer, fotgjengere og syklister gratis med ferja mellom Moss og Horten. Den automatiske billettinnkrevingen med Autopass retter seg kun mot kjøretøyene». Med Autopass sparer du ikke bare tid, men du sparer også penger.

Greit nok hvis hver gang man tar ferja fyller opp bilen med familie og venner, men hvor ofte gjør man det? Hvor mange av oss tar ferja hver dag som fotgjenger eller syklist? Jeg for min del har familie i Vestby og er over en til to ganger i uken, alene i bilen.

LES OGSÅ: Med bombrikker blir det gratis for gående, men dyrere for kjørende på Bastøferjene

Uten Autopass vil en enveistur koste meg kr 178,-, tur/retur kr 356,-. Dette gange to hvis farmor skal være barnevakt 2 ganger i uken. Ergo kr 712, – i uken. På årsbasis vil dette bli 37.024 kroner. I tillegg kommer bompenger på E6.

Med Autopass får jeg 10 % rabatt. Da vil det på årsbasis koste meg kr 33.322,-, men jeg har ennå en mulighet, nemlig å forhåndsbetale kr 3600,- da får jeg 30 % rabatt, og det vil gi meg en årspris på kr 25.917,-.

I tillegg bompenger på E6. Ifølge mine observasjoner gjennom 12 år med Bastøferja, er det mange som meg, det vil si bil med fører som fra 1.1.2017 indirekte vil betale både for gående, passasjerer i bil og syklende.

Men dette er ikke det verste.

I tillegg til skyhøye billettpriser har jeg heller ingen rett til å bestemme når jeg ønsker å reise over fjorden. Jeg har ikke bare familie på Østfold-siden, men også gode venner, og jeg må alltid bryte opp fra et selskap senest kl. 23.00 for å rekke siste båten hjem. Flott i år 2017! 1. juledag i år (2016) gikk siste ferja fra Horten kl. 21.00. Da skal du ikke drøye for lenge i juleselskapet du er i, hvis du ønsker å komme hjem i løpet av natten. Du kan selvfølgelig reise via Oslo, eller ta Drammen med tunnel som du aldri vet når er stengt.

Ferjesambandet Moss–Horten er og blir en riksvei som knytter øst og vest sammen, og burde vært tilgjengelig 24 timer i døgnet!

Og til slutt vil jeg nevnte at jeg for 2016 har ca. 137 meldinger på min mobil fra Bastø Fosen, som forteller om kanselleringer pga. tekniske årsaker etc.

Artikkeltags